ایران سرزمین کوروش بزرگ

1:7   جملاتی از کوروش کبیر

 

 

دست هایی که کمک می کنند از لبهایی که دعا می کنند مقدس ترند.

***

 

 

فرمانروایی بر مردمان به شیوه ای نیک و والا بزرگ تر از هر کار دیگر است.

***

 

مردوک ( خدا به زبان بابلی ) دل های پاک مردم بابل را متوجه من کرد ، زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم

 

 

 

***

سخنی درباه ی ایرانیان :

 

 

من تا روزی که پادشاه ایران و بابل و کشورهای جهات اربعه هستم ، نخواهم گذاشت که کسی به دیگری ظلم کند و اگر شخصی مظلوم واقع شد ، من حق وی را از ظالم خواهم گرفت.

***

 

به کوروش شاه ، پادشاهی که تو را ( منظور خداوند است) گرامی می دارد و به پسرش کمبوجیه ، جایگاهی در سرای سپند ( منظور بهشت است ) ارزانی دار.

***

سخن کوروش به گبریاس که مخالف بود که کوروش در ابتدا به بابل حمله  ببرد:

 

تو حق داری که احتیاط را توصیه می کنی ولی من عقیده دارم که راست به طرف بابل بروم. نخست آنکه این شهر مرکز قوای دشمن است و سپس آنکه فتح هیچ گاه بسته به عده نبوده بلکه شجاعت باعث بهره مندی است.

***

 

کوروش به مضمنون هنگامی که با مردم پارس گفتگو می کرد گفت:

 

 

آسایش و راحتی امروز حاصل رنج و زحمت دیروز است.

***

 

کوروش تو نخواب که ملتت در خواب است / آرامگهت غرقه به زیر آب است

 

 

ای انسان هر که باشی و از هرکجا که بیایی , زیرا که میدانم خواهی آمد , من کوروش هستم که برای پارسیان این دولت بزرگ را بنا کردم . پس بدین مشتی خاک که تن من را می پوشاند رشک مبر . هرکس که آهنگ ویرانی آرامگاه مرا کند، اهورا مزدا او را نابود کن.

***

 

پس از مرگ بدنم را مومیای نکنید و در طلا و زیور آلات و یا امثال آن نپوشانید.
زودتر آنرا در آغوش خاک پاک کشورم قرار دهید تا ذره ذره های بدنم خاک آن را تشکیل دهد.

 

 

 

او که شادمانی مردم من را نمی خواهد از ما نیست ، او برده بی مزد اهریمن است.
 زنان میهن من بزرگوار و برازنده اند ،خان و مان مردم من شادمان و سترگ است ، پدران ما دانا و فرزندان ما دلیرند ،بدین ‌نشان هرگز شکست نخواهیم خورد بدین ‌نشان هرگز فریفته نخواهیم شد.

 

خداوندا دستهایم خالی است و دلم غرق در آرزوها.
 یا به قدرت بیکرانت دستانم را توانا گردان یا دلم را از آرزوهای دست نیافتنی خالی کن

***

***


نظرات شما عزیزان:

abbas
ساعت18:54---1 اسفند 1391
kheyli ghashang bood

abbas
ساعت18:54---1 اسفند 1391
kheyli ghashang bood

abbas
ساعت18:54---1 اسفند 1391
kheyli ghashang bood

abbas
ساعت18:54---1 اسفند 1391
kheyli ghashang bood

abbas
ساعت18:54---1 اسفند 1391
kheyli ghashang bood

azar
ساعت19:34---29 شهريور 1391
درود.امیدوارم بزودی سخنان بیشتری از کوروش بزرگ در وبلاگتون ببینم .سپاس فراوان

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:,به قلم: ارش ™